In Frankrijk is het ecologische stickerlabel, ook wel het “Crit’Air”-stickerlabel genoemd, een fundamenteel onderdeel van de initiatieven van het land om luchtvervuiling te verminderen en schonere flexibiliteit te promoten. Dit systeem, dat in 2017 werd geïntroduceerd, classificeert vrachtwagens op basis van hun uitstoot, waardoor het voor autoriteiten veel gemakkelijker wordt om de vervuilingsgraad in stedelijke gebieden te beheren. Het Crit’Air-stickerlabel behoort tot de uitgebreidere aanpak van Frankrijk om gevaarlijke uitlaatgassen van vrachtwagens te beperken en de luchtkwaliteit in het hele land te verbeteren.
Tijdens dagen met specifiek hoge luchtvervuiling kan de Franse federale overheid kortetermijnbeperkingen uitvoeren die de toegankelijkheid tot specifieke locaties voor auto’s met een hogere uitstoot beperken, waardoor alleen vrachtwagens met een lagere vervuilingsgraad worden toegestaan.
Tot slot is het Crit’Air-stickerlabelsysteem een essentieel onderdeel van de initiatieven van Frankrijk om vervuiling te verminderen en schoner transport te promoten. Door auto’s te classificeren op basis van hun ecologische effect en de toegankelijkheid tot specifieke locaties voor vrachtwagens met een hoge uitstoot te beperken, is het systeem bedoeld om milieusticker Frankrijk kopen gezondere stedelijke gebieden te ontwikkelen en luchtvervuiling aan te pakken. Omdat Frankrijk schonere innovaties en stedelijke voorbereidingen blijft kopen, zal het Crit’Air-systeem zich waarschijnlijk ontwikkelen, wat ervoor zorgt dat het land zijn milieudoelstellingen vervult en tegelijkertijd de levensstijl van zijn burgers verbetert.
Het systeem is niet onomstreden, met name onder eigenaren van oudere auto’s, die vinden dat de beperkingen hen onterecht straffen. Filmcritici zeggen dat het systeem moet worden uitgebreid om een groter aantal auto’s en nog meer locaties te bestrijken om echt een aanzienlijk effect te hebben op de luchtkwaliteit.
Het verkrijgen van het ecologische stickerlabel is noodzakelijk in bepaalde steden en gebieden in Frankrijk, met name in gebieden die zijn gemarkeerd als gebieden met verminderde uitlaatgassen (LEZ) of locaties die veel vatbaarder zijn voor luchtverontreiniging. In deze gebieden fungeert het Crit’Air-stickerlabel als een hulpmiddel voor autoriteiten om de toegang tot schonere transportkeuzes te beheren en te motiveren. Tijdens dagen met bijzonder hoge luchtverontreiniging kan de Franse overheid tijdelijke beperkingen opleggen die de toegang tot specifieke locaties voor auto’s met een hogere uitstoot beperken, zodat alleen auto’s met een lagere luchtverontreinigingsgraad worden toegestaan.
Deze classificaties variëren van vrachtwagens die de minste luchtvervuiling genereren (gecategoriseerd in de meest betaalbare banden) tot vrachtwagens met grotere uitlaatgassen, zoals oudere auto’s met dieselmotoren. De classificatie wordt bepaald door de Euro-uitlaatbasis van de auto en het gebruikte type brandstof, wat suggereert dat recentere, elektrische en hybride auto’s over het algemeen in de schonere classificaties vallen, terwijl oudere brandstof- en dieselauto’s in de meer vervuilende banden kunnen vallen.
Het ecologische stickerlabelsysteem heeft daadwerkelijk een gunstige invloed gehad in steden als Parijs, waar luchtvervuiling een aanzienlijk probleem is. Door het aantal vrachtwagens met hoge emissies tijdens het rijden te beperken, helpt het systeem om gevaarlijke verontreinigende stoffen zoals stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10) te verlagen, die beide extreme gezondheidseffecten kunnen hebben. Bovendien spoort het Crit’Air-stickerlabel mensen aan om gebruik te maken van verschillende vormen van vervoer, zoals openbaar vervoer, fietsen of wandelen, die allemaal bijdragen aan een veel gezondere en duurzamere stedelijke omgeving.
Hoewel het Crit’Air-systeem zich voornamelijk richt op vrachtwagens, vertoont het ook bredere patronen in Europa en de wereld, waar federale overheden maatregelen nemen om de aanpassing van het milieu en de invloed daarvan op de volksgezondheid en het welzijn aan te pakken. De Franse federale overheid heeft het belang van de overgang naar groenere moderne technologieën, waaronder elektrische auto’s (EV’s), die zijn uitgesloten van beperkingen en die plezier bieden aan klanten, aanzienlijk benadrukt. Deze verplaatsing sluit aan bij internationale initiatieven om de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare brandstofbronnen te verminderen en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, waardoor Frankrijk koploper is in ecologische richtlijnen.
Door auto’s te classificeren op basis van hun ecologische effect en de toegankelijkheid tot specifieke locaties voor vrachtwagens met een hoge uitstoot te beperken, is het systeem van plan om veel gezondere stedelijke gebieden te ontwikkelen en luchtverontreiniging aan te pakken.
Het systeem werkt door autobezitters te vragen om online een aanvraag in te dienen voor het stickerlabel met een door de overheid goedgekeurd systeem. Automobilisten moeten er altijd voor zorgen dat het stickerlabel duidelijk op de voorruit van de auto wordt weergegeven, omdat het niet doen hiervan kan leiden tot boetes.